מתי שהוא, קראתי משפט מעניין ומאתגר שאומר: " המצבים אינם קורים לאדם אלא האדם קורה למצבים". אם איני טועה, אמר זאת האסטרולוג – דן רודיאר, אחד מהגדולים בעיני. המשפט הזה , שנתקלתי בו כבר לפני שנים, עדיין מהדהד במוחי ומעורר תובנות שונות ומגוונות, ואחת מהמשמעויות שאני חשה שתואמות את תוכנו היא התובנה, שכל מה שאנחנו מבחינים בו שנמצא במציאות שלנו, בין אם הוא נוח נעים וטוב לנו או ההפך, הוא חוויה שאנחנו בוחרים, לאו דווקא במודע, לחוות אותה, משום שזה בדיוק מה שיש לנו צורך אינסטינקטיבי לחוות כמעורר של משהו שאמור, או שיש בנו צורך ודחף, לחוות .
מעל פני השטח, זו תובנה מאד לא נוחה, והתגובה עליה היא בהחלט של אי נוחות והתנגדות וברור למה, הרי כשקורה משהו מכאיב, פוגע, אולי אפילו אכזרי ומזעזע, קשה לקבל את הרעיון שזה מצב שאני עצמי בוחרת להימצא בו.
עצם הרעיון של היותי נכנסת למצבים קשים כואבים וכו', מתוך איזה שהוא צורך או בחירה שלי להיכנס אליהם, הוא רעיון מאד לא נוח ואפילו לא מתקבל על הדעת, הרי כולנו, רוצים להיות מאושרים הלא כך?
ובכל זאת, יש גישות שונות שטוענות, שזה העניין. לדוגמא, רעיון הקארמה, שמדבר על מצבים חוזרים ונשנים, קשים וכואבים שמתרחשים בחיינו, כתוצאה של צורך להיות בהם ומדוע? וההסבר לכך הוא , שיש משהו בתפיסה שלנו שאמור להשתנות, להתפתח.
כולנו מכירים את עצמנו ברמה כזו או אחרת ומודעים לכך, שיש בחיינו דפוסים שחוזרים על עצמם. גם הפסיכולוגיה מסבירה שיש דפוסים שחוזרים על עצמם בחייו של אדם אלא אם כן, הוא מתפתח ומשתחרר מהם.
דבר נוסף, רובם של דפוסים אלו הם מעין אוטומט בלתי מודע, שכדיי ליצור בהם שינוי, עלינו לקלף את השכבות המסתירות אותו, לגלותו, ורק אז, נוכל להשתחרר מהדחף האוטומאטי להיכנס לאותם מצבים בלתי רצויים ולעיתים גם, ליצור מעין היפוך וללמוד להשתמש בתכנים היושבים שם בלא מודע להתפתחות וצמיחה שלנו.
בגישה המיסטית-רוחנית, המאמינה בחיי הנצח של הנשמה ובגלגולים, ישנה גישה הטוענת שהנשמה מטמיעה בנפש בכל גלגול שהוא, את התכנים שנאספו בגלגולים שונים, איתם הנשמה עדיין צריכה שתתקיים התמודדות והתנקות ממה שדורש ניקוי טיהור ותיקון, ושאלו יהיו התכנים בהם ייתקל האדם בחייו הנוכחיים ויאלץ להתמודד איתם, כדיי להשתחרר מהם, אם יעשה זאת, יחוש שחרור ואם ימשיך להיאחז בתכנים אלו, והדבר יבוא לביטוי בהתנהלותו בחייו, יתווספו אלו לרשימה שכבר הביא איתו ויופיעו שנית בואריאציה כל שהיא בגלגולו הבא.
האדם הוא יצור מורכב ובעל רבדים שונים שחלקם גלויים וברורים על ידיי מה שהוא חש נוחות ומחצין, וחלקם, סמויים בעיקר מהיותם מסיבה זו או אחרת לא נוחים.
החלקים הסמויים הם בעיקר סמויים במודעותו של האדם עצמו, מנגנוני ההגנה וההדחקה, הם גם חלק בלתי נפרד ממהות האדם, ומתפקדים כמגנים עליו בעיקר מפני מה שהנפש חשה שאין הוא מסוגל להתמודד איתו, ומייצרת תגובות ש"מחופשות" בתחפושות שונות, כדיי לא לראות בגלוי את התכנים איתם מתקשה האדם להתמודד.
באופן כללי אפשר לתאר זאת כך, מיקומו של שבתאי במפה יסביר, מה מהותם של התסכולים, פחדים, קשיים, דפוסים של מצבים בחיינו, והיכן אנחנו יכולים למצוא את הקונפליקט בין מה שנאמר ובין התחושה שיש בנו דחף להיכנס למצבים האלו ולגעת בתסכול,קושי, פחד ולהתמודד איתו ולהתפתח ממנו. היכן יש לנו נטייה להדחיק את אלו ולבטא זאת בתחפושות שונות, כלומר,היכן דווקא מה שבלא מודע מצטייר לי ככאב או פחד או תסכול או איום כזה או אחר, שיבוא לביטוי על ידי השלכתו על אחר, האשמה של אחר, או של עצמי, או אתרץ את אלו בתירוצים מתוחכמים, העיקר לא להתמודד ממש.
הגישה הפסיכולוגית – רוחנית טוענת, שמה שנשאר בחשכת הלא מודע ואינו מובא למודע, רוחש במחשכים ו"מוביל" את האדם למצוא את עצמו במצבים בעלי דפוס משותף עם אותו תוכן מודחק וגם כאן, צורת התמודדותו עם המצב היא שתשחרר או תקבע אותו בדפוס המסוים.
כוכב שבתאי קיבל את התואר המכובד – אדון הקארמה. כלומר, כוכב זה, מסמל את התוכן הלא מודע שבנו, שמייצג את אותם דפוסים אוטומאטיים שבנו, שמתוכם, אנחנו נקלעים להתנסויות ומצבים לא נוחים, שאכן, מעוררים בנו כאב, פחד, קושי, מצוקה, תסכול, שאנחנו מתמודדים איתם, כל אחד בדרכו ובסגנונו האישי.
לשני אנשים יכול להיות שבתאי באותו המזל ובאותו הבית במפה האישית שלהם, ועדיין, כל אחד מהם יגיב ויתמודד עם התכנים שיצוצו בצורה שונה, בהתאם לכלל מפת הלידה שלו, כלומר לנתוניו האישיים והמאפיינים אותו בלבד.
מה שיגרום לתגובה של תסכול, פחד, מצוקה, יהיה דומה, אבל התגובה וההתמודדות תהייה שונה.
הרבה פעמים, מיקומו של שבתאי עם כל הקשיים שהוא מסמל, הוא מסמל לא פחות, תוכן, או מרכז כובד של כוח התמודדות יוצא דופן, אורך רוח ועקביות, שמאפשרים לאדם שוב ושוב, למרות הקושי, להתקדם אל המטרה שהיא התנערות ממעצורים תסכולים ופחדים, כישלונות ותבוסות, ושימוש באלו כמניעים מחזקים ומפתחים.
חשוב להוסיף, שאמנם שבתאי קיבל את אותו תואר מכובד ובצדק, אבל, יחד עם זה יש לו "עוזרים" שמיוצגים על ידי כוכבים אחרים, ולמעשה, כל כוכב שהוא, יסמל אנרגיה, תוכן, מהות מסוימת שתומכת או מאתגרת את אותם התכנים ששבתאי מייצג במפה.
יחד עם זה, שבתאי במפת הלידה הוא נקודת מוצא מרכזית להבנת התוכן של דפוסים מקובעים שמיצרים מצבי קושי והתמודדות.
הימצאותו של שבתאי במזל מסוים, באיכות ויסוד מסוימים, בבית מסוים, ובהיבטים כאלו ואחרים לכוכבים אחרים, תתאר בפרוטרוט את התוכן המדובר.
7 תגובות:
אמת ויציב.
ביחד עם זאת למדנו שדווקא עם התת מודע ששבתאי מייצג, יש לו לאדם יכולת להתמודדד בסופו של דבר, כמובן באם יעשה את העבודה ששבתאי מציב בפניו. זהו מעין תת מודע ברובד הגלוי משום ששבתאי מייצג את הרבדים העמוקים הגלויים. שלא כמו התת מודע הפלוטוני המייצג את מעמקי הנפש שאיתם אין לאדם שיג ושיח, או תפיסה. הוא פשוט לא יודע עם מה להתמודד, ו"נכנע" לכוח הפלוטוני החזק והמיסתורי.
ההבדל בין התבטאותו של שבתאי ובין זו של פלוטו, מתבטא בעיקר בכך, ששבתאי מעמת את האדם עם מצבים שמשקפים לו את התוכן ששבתאי מייצג במפה בצורה של דפוס קבוע שמופיע בחייו, ומעמיד אותו מול קושי שעליו להתמודד איתו בכלים שיש לו, כמו כן, בתקופות בהן זה קורה, הלחץ גובר ומעמיד אותו בצומת בה הוא חש, שיש לו דחף והזדמנות לשינוי דפוסי ההתנהלות שלו, מה שלעיתים מתרחש מאליו, או, במודעות מלאה, במידה והאדם מתגבר על הפחד להביט על עצמו ו"מחדליו" , או, על ידי אירוע כל שהוא שמכריח אותו לשנות דפוס, תוך כדיי התנגדות ותסכול ולפעמים כאב ופחד גדול.
לעומת מכן, התבטאותו של פלוטו במפה נוגעת ברבדים אחרים, והתחושה העיקרית שהוא מעורר כשהוא נוגע ברבדים אלו היא מעין תחושה גורלית, תחושה שהגורל נוגע בו ומזעזע את אמות הסיפים של נשמתו לטוב ולרע, לעיתים זה על ידי הדבר הנפלא ביותר ולעיתים האכזרי ביותר, זה תמיד קיצוני, על הסף, פלוטו מראה את פניו באירועים ומצבים פנימיים או חיצוניים שמשנים את החיים מקצה לקצה, הוא לא משאיר לאדם ברירות, זה או - או...
ואם בעינייני קארמה מיסטיקה גלגול נשמות וגורל עסקינן, עוד אוסיף ואומר, ש שבתאי מייצג את התוכן שניתן לנו לעבוד ללמוד להתמודד ולתקן , להתבגר, להחכים, ללמוד מהנסיון ומההתנסויות, כאשר פלוטו, הוא מייצג של תכנים גורליים שלא ניתן לברוח מהם, או לשנותם, נוכחותו של תוכן זה במפה, שמיוצג על ידי פלוטו, הוא תוכנו של הגורל האישי, כלומר, זה הגורל שניתן לאדם ושדרכו, יחווה את חייו לטוב ולרע, אין כאן בחירה חופשית, מלבד, לקבל זאת וללמוד ללכת עם התוכן הזה בשבילי החיים. הקארמה, היא בחירה, הגורל, הוא הגורל....
יפה המשפט 'המצבים קורים לאדם', אבל במחשבה שניה הוא מוריד אחריות.
אני הבנתי שיש שפע של מצבים ואנו דרך הפילטר המיוחד לנו בוחרים מצב ככזה או אחר - לעבור דרכו.
שאלה נושנה ישנה, האם המציאות היא משהו שאנו בחרנו, זה מסובך כמו המשפט יש סיבה לכל דבר... שלי אישית קשה איתו
מצבים קשים ונשנים אני רואה לעומת זה כמצבים שאנו צריכים לפתור, וכל עוד לא פתרנו אנו כמו בספירלה עולה ויורדת לאותו מצב נדונים.
בעניין הקארמה אנו אומרים:
"זו הקארמה שלו..." רק כאשר אדם נאבק עם גורלו כלומר ברגעי עימות בחיים, מה עם קארמה טובה?
לכן פחות התחברתי עם שבתאי וקארמה למרות שהבנתי, אולי גם משום שאומרים שמכל מאבק אדם גדל...
תודה לך לוויוש
דיתי
נכון דיתו'ש....ולכן, כל כך מהדהד לי טוב המשפט המצוטט שטוען שהמצבים לא קורים לאדם אלא - האדם, קורה למצבים...
כמובן, אפשר ל"שחק" עם המשפט הזה לכל מיני כיוונים, אבל אני מבינה אותו בהחלט כמטיל אחריות עלינו עצמינו כלוקחים חלק בתפיסת המציאות שלנו והתייחסותנו אליה.
האמירה שיש סיבה לכל דבר...היא אמירה מופשטת, שמעמידה אותנו בפני סימן שאלה, ונדמה לי שגם כאן, אפשר לגשת לתוכן של המשפט מכמה נקודות מבט, מה שבטוח, שגם אם יש אמת בכך שיש סיבה ומסובב, כשכואב, קשה מתסכל, זה לא מה שעושה לנו טוב יותר, נהפוך הוא, לפעמים התגובה לפחות הראשונה שלנו תהייה של למה זה קורה לי וכו'...
גם כשאני מודעת לסיבה זה לא מה שמשחרר את הקושי, ולעיתים הקושי עשוי להיות כל כך עצום, שהדבר היחידי שאנחנו מרגישים הוא את חוסר האונים שלנו כיצורי אנוש...
ובענייני קארמה, תופעות קארמטיות תמיד מסמנות כיווני מוצא הכרוכים במאמץ שאם אנחנו נענים לו, ייעשה התיקון הדרוש.
וכן, בטח שיש גם קארמה טובה! תודה לאל! לפעמים, היא באה לביטוי כפועל יוצא של מעשינו הטובים....
הי המורה
הקרמה שלי בסוף שבוע זה היה למדוט על כל המאמרים שלך !........ חחחחחחחחח
ורק עכשיו אני יכולה סוף סוף להגיב על הקרמה שאת מציגה כאן.
בעצם קרמה הוא סיבה ותוצאה או ההיפך תוצאה של הסיבה..... לפחות כך מאמינים הבודהיסטים. ככל שאנו עושים "מעשים טובים" כך הקרמה שלנו זוכה לנקודות זכות. ואילו כאשר אנו עושים "מעשים לא טובים" הקרמה מקבל נקודות חיוב. על פי האמונה שלהם, על ידי מעשים טובים, מחשבות טהורות, תפילות, מנטרה ומדיטציה, אנו יכולים להשפיע על הקרמה בחיים האלה ולשפר את הגורל שלנו, כך שבחיים הבאים, לא נצטרך להמודד עם אותם המצבים שלא יכולנו לפתור בחיים האלה.
כיצורים אנושיים, יש לנו את ההזדמנות להאיץ את ההתקדמות הרוחנית שלנו על ידי good Karma. אנו יוצרים negative Karma בגלל הבורות שלנו וחוסר הבהירות. זה דומה לפרי שקיבל את כל מה שהוא צריך על מנת להגיע לבשלות וטעם טוב, (בבודהיסט נקרא punya) ומעשים טובים מניבים פירות מתוקים, המובילים בסופו של דבר ל"שחרור" מכאב וסבל שכולנו כל כך רוצים.
ומה הם המעשים המעניקים לנו "זכאות" כתוצאה מזה (על פי תורתו של בודהה):
• נתינה (Dana)
• נדיבות/אדיבות/מידה טובה/כנות/יושר וכו' בקיצור "מוסריות" (Sila)
• התפתחות רוחנית (Bhavana)
זה מוביל אותנו לגיבוש הנתינה לחיים רוחניים שלווים ותודעה של רצון טוב......
וכמובן, יש את האלמנט "הקטן" החשוב : הבחירה. בחירת הדרך שבה אנו הולכים במסע החיים, היא זו שתקבע אם הKarma תהיה קשה או קלה עבורנו. ופה אני מאוד מסכימה עם לויה בציטוט : המצבים אינם קורים לאדם אלא האדם קורה למצבים.
אנו בונים את המציאות שלנו ולעתים קרובות לא רוצים לראות מציאויות אחרות..... ופה באה ההתפתחות הרוחנית, התובנות, בהירות המחשבה או ליתר דיוק "ללא מחשבה" אלא ללכת על הדברים בהוויתם.
שבתאי "יודע" מה הוא עושה לנו, ולא חוסך מאתנו שום דבר. הוא זורק לנו לפרצוף את כל מה שאנחנו בדרך כלל מנסים לברוח ממנו, בורחים מהאמת, ובוחרים (בחירה חופשית) בתחבולות שונות על מנת להימנע מהתמודדויות לעתים מאוד כואבות.
בחיים הפרטים שלי – ולויה תקני אותי אם אני טועה – אני אוהבת את שבתאי, הוא מאפשר לי לעיתים לראות את הדברים שאני "מסרבת" לראות, מחדד את הדברים עד כדי כך הפיכתם לאבק..... ומדרבן אותי לפעול בנמרצות יתר, לכבוש את העצלות הטבעית שבתוכי לברוח מהמציאות.....
אואוא נהנתי מהמאמר שלך ומכל התגובות. כל תגובה גררה אצלי מחשבה ועוד מחשבה..........
שיהיה לכולנו שבוע נפלא
שלינק'ה....
כל מילה , תענוג!
:)
הוסף רשומת תגובה