יום רביעי, 5 באוגוסט 2009

מחשבות על המוסר וסמליותו של פלוטו ~

את כוונותיו של בורא עולם, או כל הגדרה אחרת שאפשר להשתמש בה לצורך העניין, איננו יכולים לדעת. אלו, נסתרים מאיתנו, ומה שנשאר לנו, הוא להבין את התרכובת הקיימת במציאות, ולעשות בה את השימוש הטוב ביותר למען קיומה ולמען קיומינו בה, בנוחות מתקבלת על הדעת.

מנקודות מבט שונות, לאורך ההיסטוריה האנושית, בין אם זו נקודת מבט פילוסופית, דתית, רוחנית, מדעית מוסרית סוציולוגית וכן הלאה, ניתן להבחין, שבכול, משחקים הניגודים על במת המציאות.

הטוב והרע, הם בעלי תפקידים מרכזיים במשחק החיים ובהקשרים רבים ושונים. וככל שגובר המאמץ לבחור עמדה כלפי שני אלו, ככה נהיית התמונה מורכבת ומסובכת יותר.

המוסר, נועד לשמש רסן, למה שבעיננו הוא רע. אלא, שהוא לא אחד, הוא מושתת על גישות משתנות מחברה לחברה, מאדם לאדם. מה שיכול להיחשב מוסרי בעיני חברה אחת, עשוי להיראות לא מוסרי בחברה אחרת. את אותו השוני, נמצא באדם בינו לבין האחר וגם, בינו לבין עצמו.

המוסר, גם הוא עצמו, מכיל גיצים בוערים של הטוב והרע. בשמו ובשם מושגים נוספים המצטרפים אליו, בצדק או שלא בצדק, עשוי האדם לפעול ולהתנהל בכלים רעים, כשהילת המוסר משמשת לו צידוק או בעיני עצמו, או בעיני החברה.

המוסר לא אחת, מצטרף למעשים שיש בהם אכזריות ורשע, ועוטף אותם בתלבושת צדקנית שבכסותה נעשים המעשים הנוראיים ביותר. ולעומת מכן, הוא, הרבה פעמים, המוסר, הוא החוסם ומונע אותנו ממה שמוגדר בעיננו כרע.

גם המוסר, יכול להביא כליה, על עם, חברה, קבוצה, או כל חי אחר במציאות. וראינו אין סוף דוגמאות לכך בהיסטוריה.

יש למוסר דרכים מעניינות משלו לתחום ולהגדיר את הגבולות הנדרשים לנו כדיי לקיים חברה מתפקדת, אבל, יחד עם זה, יש לו כלים, שבשמו, מתכלים חלקים הרוצים להתקיים, והיוצא מכך הוא סירוס עצמי אישי, או חברתי או אנושי. בדרך כלל, המוסר כמהות, משמש כדגל שקוף אך לא פחות בעל תוקף , תחתיו אנחנו מתנהלים כשעולות בנו שאלות של טוב ורע, של צדק או אי צדק, של מוצדק או לא. ככל שהוא דגל משותף לרוב האנושות, הוא ישמש מגדיר וממסגר את התנהלותינו במציאות, שתהייה מקובלת על הרוב, ומתחת לדגל זה, יקבעו חוקים ותתי חוקים של התנהגות ומושגים של טוב ורע צודק או לא. במצבים אחרים, הוא עשוי להיות חרב מסרסת, של כוחות יצירתיים ואינדיווידואליים שאינם מתחברים עם המוסר המקובל.

לא היה צורך במוסר, אם לא היה רע בעולם. המוסר, נוצר ונולד כדיי להגדיר ולתחום את הגבולות שבין הטוב והרע.ויש לו מקום ותפקיד בהתנהלותה של חברה או יחסים בין אדם לאדם או בין אדם לעצמו. אלא שהחברה האנושית ככלל, עדיין לא הצליחה למצוא את התוכן המוסרי שישמש את כל האנושות באשר היא, כתוכן אחיד.

גם האדם בפני עצמו, לא אחת, עומד בפני דילמות מוסריות, כשהוא תוהה באיזה תוכן מוסרי עליו להשתמש כדיי לנקוט מתוכו עמדה של מבדיל בין טוב לרע בין צדק לאי צדק.

ועל אף כל אלו, עדיין, ישנם חוקים מוסריים שעוצמתם מעוגנת עמוק בתוך הנפש המגיבה על קורות חייה, שבמצבים בהם מופרים חוקים אלו, תגובתה של הנפש, היא התכווצות והתכסות במנגנוני הגנה מתוחכמים ביותר.

פלוטו מסמל את אחד המרכיבים הנוקשים של המוסר, את הטאבו. הטאבו, אינו מעמיד את הנושא האסור בשאלה, אלא מכיל עליו איסור מוחלט וגמור, שכל נגיעה בו, מעוררת פחד ואימה , או משתקת את מה שהנפש חשה שמסכן את קיומה.

כל שיבוש וחצייה של טאבו כל שהוא, יעורר מהומה לא קטנה, שבר, בנפש האישית והחברתית. בין אם חציה זו מתרחשת מצד האדם כלפי אחר, או אם היא מתרחשת כתופעה חברתית.

פלוטו, מכיל במהותו גם את סמליותם של מנגנוני ההגנה. הוא מסמל את מיקומם ואופיים

של מנגנוני ההגנה , איתם ישתמש הפרט או החברה, כדיי להגן על עצמם מכאב בלתי נסבל, או הפרה כל שהיא של תחושת מוגנות בהקשר זה או אחר.

ועל פי רוב, מנגנון הגנה זה יהפוך להיות מאפיין כך שביטויו יהיה נוכח בצורה עוצמתית ביותר, יחנוק את המפחיד הכואב, את הלכוד בנבכי חשכת הנפש, שזעקתו לעיתים קרובות תלבש פנים של תגובות מגוונות למינהן שבחלקן, תהיינה מתורצות על ידי מושגי מוסר כזה או אחר, ובחלקן, החריפות יותר, תיצורנה חולי פיזי או נפשי.

כאן, שוב נכנסת סמליותו של פלוטו לתמונה, סמליות של דחף,להסרת המחסומים והישרת המבט אל מה שנזרק לפח הנפשי שלנו. היכרות איתו, התמודדות איתו, הכרה בקיומם של מפלצות פנימיות שריסונן אינו אפשרי , שריסונן הוא אשליה שתקפוץ לפנינו ברגעים הכי לא צפויים ותעוות את פניה מולנו.

הוא מסמל את אותם כוחות קמאיים שבתוכנו, שהמוסר לימד אותנו להדחיק ולשמור סגורים הרמטית בתוך מגרות הנפש, בה הם רוחשים ומשלחים רעלים שלא אחת, הורסים בנו כל חלקה טובה.

יוצא מכך, שגם המוסר, לא מציל אותנו ממצב הניגודים בו אנחנו מתקיימים. יחד עם זה, אנחנו לא יודעים עדיין דרך אחרת או כלי אחר, שישמש אותנו בנבכי המציאות ותופעותיה השונות.

פלוטו, בין כל שאר התכנים שהוא מסמל, מסמל את האמת הצרופה, זו, שכוללת בתוכה את הטוב והרע. הוא מסמל את המניע שבנו, לדעת את האמת על כל פניה ולהביט בה באומץ.

מצד אחד הוא מסמל את כל מה שמודחק וקבור בעמקי הנפש ורוחש את רעליו בדרכים שונות, ומצד אחר, הוא מסמל את המניע לגילוי פני המודחק, האסור, הרע. עוצמתו של דחף זה, לעיתים מתגלה כהיאחזות בשטחי, במוכר, בפחד תהומי להתנתק ממה שניראה לנו כמגן עלינו, גם, כשהוא עושה זאת על ידי מחנק.

לא אחת, מהותו וסמליותו של פלוטו מופיעה בחיינו כאירוע דרמטי או טראומטי, שמאלץ אותנו לחוות את פניה של האפלה המעוררת את פחדינו הקמאיים ביותר.

והכי חשוב, פלוטו מסמל, את היכולת הגלומה בנו, לצרוף בכור ההיתוך של הנפש את המפלצות המשחקות בה בעודנו מעמידים פנים שאינן קיימות, לצרוף אותן לכוחות עצומים של נפש היודעת לאלף את המפלצת בהשראה של אמת ואהבה.

לשם כך, דרוש אומץ ורצון למאבק , שכן בלעדי אלו, נהייה נשלטים על ידי כוחות חושך שבתוכנו, נסתיר פנינו מהם, נצדיק עצמנו בדרכים שונות, אחת מהמקובלות שבהן, היא היותנו מוסריים, צדקניים, או, חסרי אונים.

גישות, המדברות על שלום ואהבה, על סליחה וחסד, אינן לוקחות בחשבון שלשם כך, דרוש לפני כן מאבק , שיפגיש אותנו עם אותן מפלצות שמנהלות אותנו בעודינו ממלמלים מילות אהבה חמלה וחסד.

פלוטו, מסמל כור היתוך, בו מתרחשת פעילות נסתרת של צריפת הרע, המאיים, הכואב, הטראומטי, , שאת אדיו המורעלים העולים למודעות אנחנו מבטאים כ קנאה, נקמנות, והרסנות או הסתגרות ובדידות תהומית. הוא מסמל, כור היתוך, המבקש מאיתנו לקחת חלק מודע בתהליך המופלא של ניקיון וטיהור פנימי, שיאפשר , היוולדות חדשה, טהורה מרעלים, היוולדות שהטוב והרע שבה יהיו כוחות של בנייה והתעלות, היוולדות, שתחשוף את המואר שבאפלה, את כוחה של אהבה צרופה של אמת מאחדת בתוכנו ומחוצה לנו.

11 תגובות:

דיתי רבנר אמר/ה...

לויה
מעניין היה המעבר בין התחלת המאמר על מוסר, הקשיים, בהיות מוסר משהו שאינו חד משמעי, נתון לפרוש חברתי לבין סופו של המאמר על 'צריפת' הרע, על 'ניקיון פנימי' שהוא התפרש לי כמשהו אבסולוטי ואולטימטיבי כאהבה המאחדת את האמת בתוכנו ומחטצה לנו, כפיי שכתבת, היה מעניין לעקוב אחרי זה, כאשר ישנה התפתחות בין קשיים ודרך חתחתים שעובר האדם, בין מאבקים פנימיים על טאבו עד לתחושת אינטגרציה פנימית.
הבנתי שאי אפשר להגיע.. לעשות כברת דרך ללא מאבק, ואולי אפילו יש לומר שקונפליקט הוא דבר מבורך המצעיד אותנו קדימה.
בעניין טאבו רציתי עוד להוסיף את דעתי שטאבו הוא איסור על דבר לו נמשך האדם ביותר ולכן הוטלו האיסורים, יש בו דרך חיים של התמודדדות עם פחדים.
תודה לך
דיתי

רינה אמר/ה...

ורבינו האהוב, רבי נחמן מברסלב אמר:

השלום מרפא הוא.

כשעולמך הפנימי חרב עליך, חזק את ידיעתך בבורא עולם. הדבר יוליד שלוה פנימית.

כשהעולם החיצוני חרב, תעורר חיפוש אחר האמת. הדבר יוליד שלום כלל - עולמי.

לויה רון אמר/ה...

דיתי –
בתרגום מתומצת, אפשר להגיד ש – טאבו , הוא הגבול הברור שבין טומאה לקדושה.
כלומר, בין מה שהמוסר מגדיר כטומאה או קדושה.
הטאבו, נועד לחסום יצרים אפלים חסרי רסן המסכנים את האיזון העדין של נפש היחיד ושל ה נפש הכלל חברתית. או, בלשון אחר, הוא נועד למנוע מדחפים ויצרים לערער את האדם כיחיד וכחלק מחברה בעלת קודים מוסריים – אתיים מוגדרים.
טאבו-ים למיניהם, בדרך כלל מוטמעים בנפש משלבים מאד מוקדמים של החיים, ומתמקמים באזורים היותר חשוכים שלה, מבחינת היותם בתת מודע , אך לא פחות, הם מניע מגיב ומונע. במידה ומתקיימת חוויה כל שהיא שיש בה מחציית גבולות הטאבו, יש לדבר אפקטים מאד חזקים על שלומה ואיזונה של הנפש.
העניין שהיה חשוב לי לנגוע בו במאמר, הייתה המחשבה, שיחד, עם מקומו של הטאבו כמגן על האיזון, לא אחת, הוא חוסם גם, את היצירתיות ואת היכולת להתעלות, גם כאן, הטאבו ממלא תפקיד חשוב בשלומה של הנפש של היחיד או הקולקטיבית, משום שהתעלות, עשויה גם היא ליצור הפרה של האיזון, שזה דומה למה שאת אומרת כאן.

אם נשתמש במונחים רוחניים, כמו: מסע הנשמה, הרי שניתן לומר, שפלוטו, מסמל מסע זה שמטרתו לאפשר לאדם עם הכלים שיש לו, כמו אופיו ותכונותיו, מערכת התגובות שלו מודעותו וכו', להתמודד עם צדדיו האפלים יצריים, עם דחפיו ופחדיו, שמסכנים את האיזון שבו ולעיתים את קיומו, ולהתיכם בתוכו לכלל כוחות יצירתיים להבדיל מ יצריים. אז, הטומאה, או כל מה שאפל וחשוך, יאפשר לאור הגלום בו להיוולד.
באסטרולוגיה, פלוטו הוא הסמל של המואר הטמון באפלה. מכאן, שהוא מסמל גם את האפל או לצורך העניין את הטומאה, וגם את המואר לצורך העניין, את הקדושה.
יותר מכך, הוא מסמל תהליכי היתוך הנעשים באזור הדמדומים של הנפש שמטרתם, זיכוך.

וכן, אני מצטרפת לאמירתך, שקונפליקט הוא שער, שקיומו בשלב היותו בשיאו אינו נוח, אבל יש בו את האפשרות, להתקדמות והתפתחות.

לויה.

לויה רון אמר/ה...

אחותי יקירתי
אמירותיו של רבי נחמן, הן מופלאות, ותמיד מביאות אותי לידי התפעלות, בהיותן כאילו פשוטות וברורות ויחד עם זאת, עמוסות תוכן, שלא לדבר על עומק מופלא.

תודה לך עליהן.
לויה.

eliyahu אמר/ה...

היי לויה,

תודה על מה שכתבת,זה היה יפה!

אני רוצה להתחבר במיוחד לאחת הפנינים שכתבת,מבלי לגרוע מאיכותן של כל השאר כמובן,

"יוצא מכך, שגם המוסר, לא מציל אותנו ממצב הניגודים בו אנחנו מתקיימים. יחד עם זה, אנחנו לא יודעים עדיין דרך אחרת או כלי אחר, שישמש אותנו בנבכי המציאות ותופעותיה השונות.
"

לפעמים אני לא יכול שלא להשתאות מה"בלגן" שעושה פלוטו,ובעיקר מעוצמתו דווקא להצמיח לנו כוחות חדשים,שאולי לא היו נולדים לולא היו אותם ניגודים.והאבסורד,במרכאות או שלא,שבטח אותם כוחות חדשים,אמורים לסייע בהתנגשות בין ניגודים אפילו יותר חזקים.

אז אולי בסוף בסוף בסוף,בכלל יותר כיף כשהים לא שקט.כלומר,שפלוטו יישאר לעד.

מקווה שלא ברברתי את עצמי לדעת,

ושוב תודה!

אלי

לויה רון אמר/ה...

חח....אלי,
כידוע, ברבוריך חביבים עלי ביותר כך שאין צורך שזה יטריד אותך :) אני עצמי, ברברנית לא קטנה...
ובאשר לאותה עוצמה שמסמל פלוטו, אכן, אפשר להשוות אותה לעוצמתם של החיים על כל המשתמע מכך, או של המפץ הגדול, שמניחים שהוא תחילתם של החיים.
לגבי ההנחה שעדיף ככה, מי יודע...יתכן שיש אפשרות נוספת שעדיין לא העלנו בדעתנו...
תודה
ושבת שלום!
לויה.

shelled1 אמר/ה...

רגעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעע

הכל מהיר מדי עבורי

אני צריכה קודם לקרוא ולהבין שוב ושוב מה מסתתר מאחורי כל המילים האלה.

אי אפשר לקרוא את כל זה מבלי להתפעל קודם כל מהסגנון המיוחד "הלוייתי", על המלים הפשוטות המביאות כל רעיון או משפט בפשטותו אך מלא מהויות מאחוריהם.

ואולי קודם כל, אני מבקשת הגדרה טובה יותר ממה שמוחי הצר יכול להכיל - מהו רע ? מהו טוב ?

זה כמו להגיד מהו אור ? מהו חושך ?

האם פלוטו הוא האור או החושך ?

הסתקרנתי והלכתי לחפש באינטרנט מה זה בני אור ובני חושך. נבהלתי לראות כל כך הרבה מאמרים, אתרים, דעות, וכו' שהחיפוש שלי גילה לי.

והחלטתי לחזור אל לויה, מורתי הנערצת, מי המציא את המילה אור לעומת חושך ?

האם זאת שוב תחבולה ידועה של פלוטו ? להעמיד אותנו במצב דואלי, שאין לנו מענה - כמו שכתבת במאמר שלך.

ומה זה מוסר ?

אוי...... כל כך הרבה שאלות ואין מספיק מקום לתשובות. אבל דבר אחד בטוח עבורי, נהנתי מאוד מקריאת המאמר, והזדהתי לחלוטין עם כל מילה.

גם בי יש אור וחושך, כמו אצל כל בני האדם. ואולי זהו הדבר הכמעט היחיד המשותף בין כל בני האנוש, רק ש"בני החושך" נלחמים על זכות קיומם, ו"בני האור" אף הם נתחמים על זכות קיומם. מי ינצח ? אף אחד..... כל עוד יש בני אנוש, יש גם טוב וגם רע, וכל העניין - לדעתי הצנועה - הוא להציב בפני עצמנו קוי התנהגות המתאימים לנו (עם כל ההסטוריה, ה- DNA , החינוך ושאר הדברים המשפיעים על תפיסת המהות והחוויה שלנו), ולפעול ללא פחד עם האמת שלנו.

ועוד דבר אחד, קראתי את השיר של אודי, זאת צורה שונה להסביר לי (כן לי.....) מהו פלוטו. פתאום הבנתי שפלוטו הוא בעצם חלום. חלום לפעמים שנהנים ממנו, ולפעמים פחות נהנים ממנו, כי חלומות מביעים את מה שיש לנו עמוק בתוך עצמנו (הטוב והרע).

אז בינתיים תודה לך לויה על כל מה שאת כותבת, ותודה לאודי על זה שאפשר לך לפרסם את "חלומו".

לקחתי את הכל, ונצרתי בתוכי, אני צריכה לקרוא שוב ושוב על מנת להבין יותר טוב ולראות איך אני מאפשרת לטוב שבי להתגלות לעתים יותר קרובות.

שלי

נ.ב. זו הייתה "נחיתה" לא קלה אחרי שבוע של נירוונה באי כרתים, והחזיר לתודעתי את המציאות, חחחחחחח

לויה רון אמר/ה...

היי שלינק'ה!
ברוכה הבאה!!!
מצחיקה אחת.
אני מקווה שהנירוונה שהיית בה, תשמש רקע נעים ונוח להמשך.
נירוונה זה טוב!
כל מה שעושה לנו טוב סובייקטיבית הוא טוב וכל מה שכואב הוא רע לא? הכל יחסי...

יום רביעי, נדבר על זה.
געגעגע
לויה.

לויה רון אמר/ה...

נו, בכל זאת, אני לא אוהבת להשאיר דברים באוויר 

שלינק'ה
במאמר, כשאני משתמשת במושגים של טוב ורע, אני לא מעניקה להם תוכן כל שהוא מהסיבה הפשוטה שברור שהתוכן עשוי להיות משתנה מאדם לאדם או חברה אחת לאחרת.
אותו הדבר בדיוק לגבי – מוסר, שתכניו יכולים להיות שונים יותר או פחות בין צדדים שונים. שזו, בעצם אחת מהנקודות שעליהם אני מדברת במאמר הזה.כל אדם קבוצה או חברה מכילים את התוכן שלהם על המושגים האלו.
כשאנחנו מדברים על הסמליות של פלוטו במקרה הזה, אנחנו לא מדברים על מוסר או טוב ורע כתוכן, אלא כעל מושג.
מה שמשותף כאן הם המושגים שתוכנם משתנה מאדם לאדם ומחברה לחברה כאשר נוצרות קבוצות שהתכנים של המושגים משותפים להם.
מי המציא את המילים....בואי נניח שהמוח האנושי המציא את המילים כדי ליצור תקשורת. זה כבר תחום אחר שעוד ידובר בו, והכוכב שמסמל אותו הוא – מרקורי.

יום רביעי!!!
חיבוק

איילסרי אמר/ה...

עושה הרושם שכשמסתכלים על המפה ותכניה המגוונים אפשר לשייך את המילה מוסר על צורותיה המגוונות לשני כוכבים. הראשון הוא פלוטו על כל מה שנכתב בצורה מופתית ומעוררת המחשבה, במאמר של לויה. הכוכב השני שמתעסק עם המוסר הוא שבתאי ולעניות דעתי אין לשכוח את מקום הכבוד של ה'מוסר השבתאי'. בעוד שהמוסר הפלוטוני עוסק בניבכי נפש האדם, במעמקים הפסיכולוגיים וברחש השקט התת קרקעי המבעבע בנפשו של האדם, המוסר השבתאי מייצר מוסר של כביכול חי מעל האדמה, בצורה הקולחת של החיים הארציים, מוסר של תכנים על החיים שבין אדם לחברו, למקום, לעצמו ולטבע. מוסר הלמידה וההתבגרות השבתאי הוא מוסר שעושה הרושם שיונק מן הצורות ה"חיצוניות" של הגדרות ברורות הנוגעות בנחיצות למען חיים של הישר בעיני האלוהים, או אם תרצו: כיצד לחיות "על האדמה אשר נתתי לכם". באיזה מערכות חוקים מוסריות להשתמש? ומה אמות המידה לבירור תכנים מוסריים?
האם זה מוסרי או לא מוסרי להשמע לפקודות אלה?? על כך שבתאי יודיע לנו עם ההתקדמות שלנו בחיים.ואולם הוא לא עושה זאת לבד משום שתכני המוסר של פלוטו באים במקביל, תומכים ויוצרים התעוררות במערכות המוסר השבתאיות, מלמטה, מן העומק, מן הבסיס.
אולי במידה מסויימת אפשר לראות את זה כך: על המוסר הפנימי אחראי פלוטו, על המוסר ה"חיצוני" אחראי שבתאי, ושניהם ביחד מהווים יחידה אחת של משוב לכל השאלות של האדם לגבי חייו המוסריים על כדור הארץ.

לויה רון אמר/ה...

אכן, אפשר לומר ששבתאי, מסמל מוסר, במובן של הצורך שיש בנו לחוש מסגרות שמגדירות נוהלי התנהגות ראויים, ששומרים על הסדר החברתי. מסגרות אלו, הן צורך שלנו שלא להיסחף אל הפקרות. שבתאי מסמל בנו מוסר נרכש, שבהיותינו חלק מחברה עלינו לאמץ לנו את חוקיה המקובלים כדיי לקיימה באופן תקין. כמובן, שיחסו של הפרט אל צורך זה, היא שונה מאחד לאחר, מדור לדור, ומקבוצה לקבוצה.
שבתאי, מסמל את רמת היכולת של הפרט להשתלב בחוקי החברה, את תחושותיו השונות כחלק מחברה ומסורת, התייחסותו לסמכות וסמכויות, החל מהוריו, משפחתו מוריו וחוקי החברה והמדינה.
כבודו של התוכן שמסמל שבתאי, במקומו.

פלוטו, לעומתו, אינו עוסק במוסר כלל וכלל, מבחינת סמליותו, אלא, את פנימיותו של האדם, שכוללת את הטוב והרע, ושמפאת קיומו של המוסר, מדחיק האדם את הרע, בנבכי נפשו שם הם רוחשים להם. ולא מדובר רק על הרע שבו האדם מצויד, אלא על חוויותיו הרעות, מפגשו עם הרע, שלעיתים, חוויות אלו מודחקות בגלל הקושי להתמודד איתן. וכך, הרע הזה על כל פניו השונים, רוחש בנפש כשדים ומפלצות המייצרות רעלים נפשיים המאיימים להתפרץ ללא שליטה, והתגובה על כך, היא שליטה עצמית שלעיתים משתקת את היצירתיות ושמחת החיים.פלוטו מסמל את תגובתו של האדם על צורך שקיים בו ל מוסר.
פלוטו מסמל את הצורך של הנשמה למזג בתוכה את הטוב והרע למשהו חדש, ולהיטהר.

ויפה מה שאתה אומר ואני מצטטת: "אולי במידה מסויימת אפשר לראות את זה כך: על המוסר הפנימי אחראי פלוטו, על המוסר ה"חיצוני" אחראי שבתאי, ושניהם ביחד מהווים יחידה אחת של משוב לכל השאלות של האדם לגבי חייו המוסריים על כדור הארץ".

חשוב להוסיף, שגם שבתאי וגם פלוטו, מסמלים עוד הרבה תכנים בהקשרים שונים. ועוד ידובר גם בהם.

תוויות